Düsseldorf filled with love

1.8.2016

Ehjänä takaisin Suomessa! Viimeiset kesälomapäivät meni siis Saksan Düsseldorfissa, johon lähdin viime keskiviikkona Shirin kanssa isosiskoni häitä viettämään. Kuvia on satoja ja valikoin niistä vajaa viisikymmentä sellaista, jotka ehkä parhaiten välittää keskiviikon ja sunnuntain välisen reissumme tunnelmaa, fiilistä ja näköä. Häät olivat aivan ihanat, sanotaan se heti ensimmäisenä!

ää001
ää003
ää004
ää005

Herätyskello soi ensimmäistä kertaa 3:30, juna lentokentälle 5:30. Laitoin ensin itseni valmiiksi, tuplatsekkasin matkatavarat ja herättelin sitten Shirin syömään aamupalaa ja valitsemaan reissukaveria. Lensimme samalla lennolla isäni eli Shirin nonnon kanssa, joten lentokentällä hengailtiin kahvilassa ja harjoiteltiin pirpanan kanssa tapoja avata paineesta lukkiutuneet korvat. Anoppini osti Shirille söpön puuhakirjan lentomatkaa varten, ja se oli ihan hitti - molemmat lentomatkat meni eläintarroilla leikkien ja sivuja väritellen! Jännitin aika paljon etukäteen sitä, että Shiri pelkäisi lentämistä, mutta jännitykseni oli ihan turhaa - Shiri oli aivan innoissaan lentämisestä ja hihkui ilosta kun kone nousi ilmaan. Tulee tässä äitiinsä!

ää008
ää007
ää009
ää010
ää011
ää012

Minä, skidi, vanhempani ja pikkusiskoni yövyttiin reissun ajan AirBnB:n kautta hankitussa kaksikerrokisessa kerrostaloasunnossa, joka oli älyttömän söpö, boheemi ja valoisa. Nukuttiin Shirin kanssa kuvassa näkyvässä nurkkauksessa ja kämpästä löytyi myös leikkihuone, jonka katosta roikkui kaksi keinua - eli skidi oli aivan haltioissaan "siitä kodista, jossa on yläkerta". Ensimmäinen päivä meni seutuun tutustuessa, meidän kämppä sijaitsi lyhyen ratikkamatkan päässä keskustasta eli käväistiin shoppailukadulla ja Reinin varrella. Pyörittiin siellä täällä ja illalla mentiin porukalla vietnamilaiseen ravintolaan syömään.

ää013
ää015
ää017
ää018
ää019
ää020

Toisena päivänä eli torstaina oli maistraattipäivä - mentiin aamupäivästä siis Düsseldorfin maistraattiin, jossa pari vihittiin notaarin pitäessä kauniin puheen, jonka siskoni ystävä tulkkasi suomeksi. Verraten omaan kokemukseen suomalaisessa maistraatissa saksalainen siviilivihkiminen oli paljon juhlallisempi, tilat olivat upeat ja koko toimitus tehtiin pitemmällä kaavalla ja kauniin sanoin. Maistraatin edessä oli suuri vehreä puisto, jossa skoolattiin ja syötiin pikkupurtavaa, sieltä siirryttiin läheiseen kahvilaan kakkukahveille. Illalla mentiin taas porukalla syömään, tällä kertaa italialaiseen ravintolaan, ja sieltä käymään vielä terassilla. Shiri meni kiltisti isovanhempien kanssa kotiin ja pääsin itse viettämään laatuaikaa italialaisen serkkuni ja tämän poikaystävän kanssa - nähdään ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään, eli se tuli tarpeeseen!

ää023
ää022
ää021
ää024
ää025
ää026
ää027
ää028

Perjantaina olikin sitten se odotettu suuri päivä, eli varsinainen hääjuhla. Mentiin siskon kämpille, josta lähti tilausbussi juhlapaikalle - aivan upeaan miljööseen. About 40min bussimatkan päässä Düsseldorfista kaupungin ulkopuolella oli rakennus, jonka sisätila oli yhtä isoa ikkunaa ja parkettilattiaa, ulkona oli terassi ja terassilta kulku pieniä puutarhaportaita pitkin isolle nurmikkoalueelle, jonka takana oli kirkas vesi. Aurinko alkoi paistamaan heti meidän saavuttua paikalle, terassille oli järjestelty tuolirivistöt katoksien alle ja niiden keskelle punainen matto, jota pitkin Shiri kulki tehden kunniatehtäväänsä kukkaistyttönä siskoni ja isäni edellä. Shiri oli tehtävästä ihan innoissaan, mutta kun skidi huomasi kaikkien tuijottavan, iski pieni ramppikuume - mutta parilla kehoituksella pirpana sipsutti mattoa pitkin terälehtiä pudotellen. Shiri oli myös sormustenkantajana, ja ilmoitti tomerasti "vie ite!" kun kerroin olevan aika viedä sormukset. Vietiin ne sitten yhdessä!

ää030
ää043
ää044
ää045

Seremonian piti pariskunnan yhteiset ystävät ja päivään kuului kaikenlaista ihanaa - sisko oli miettinyt jokaista yksityiskohtaa ja sen huomasi, kaikki oli täydellistä. Otettiin kuvia nurmikolla, päästettiin kymmeniä pinkkejä ja sinisiä ilmapalloja taivaalle, syötiin älyttömän herkullista ruokaa, juotiin maistuvia drinkkejä, pidettiin puheita (minä ja muut siskot pidettiin puhe, johon liittyi slideshow tottakai lapsuus- ja teiniajan kuvilla), otettiin kuvia pelleperuukeissa photobooth-huoneessa, tanssittiin DJ:n musiikin tahdissa, pidettiin tähtisadetikkuja hääparin ensimmäisen tanssin aikana... Juhlat jatkui aamuun asti, nukahdin silkasta väsymyksestä pöytään (siis oikeasti, haha!) ja taksi kuljetti kotiin aamun sarastaessa.

ää046
ää047
ää048
ää049
ää050

Seuraavana päivänä oli BBQ-piknik puistossa, jonka jälkeen pyörittiin taas keskustan jättimäisen ostoskatukorttelin holleilla, käytiin syömässä ja vietettiin aikaa yhdessä. Eilen sunnuntaina palautettiin avaimet, käytiin kahvilla ja suunnattiin lentokentälle - serkkuni ja tämän poikaystävä takaisin Roomaan, Helsinkiin lensi samalla lennolla minä, Shiri, Suomessa asuva isosiskoni ja pikkusisko, joka lensi Argentiinasta tänne häihin ja viettää nyt pari kuukautta meidän kanssa Suomessa lomaillessaan.

Ei varmaan tarvitse paljoa toistella, että reissu oli ihana - kaikki kolme juhlapäivää oli upeita ja kaksi ylimääräistä päivää niin tärkeitä. Näen vanhinta siskoani harvoin, serkkuani vielä harvemmin - tämä oli toinen kertani Saksassa (tammikuussa 2012 vietettiin Nicon kanssa synttärini Berliinissä) ja tykkään myös kovasti maasta. Vaikka missään ei ole hissejä ja keskustan ulkopuolella tarjoilijat puhuivat yllättävän vähän englantia, keskieurooppalainen fiilis rakennuksissa ja ilmassa on musta ihana. Ja yllättävää kyllä, parissakin ravintolassa tarjoilijat puhuikin italiaa!

Tänään on mun viimeinen kesälomapäiväni ja täytyy kyllä sanoa, että reissu oli aivan täydellinen lopetus kesälomalle. Rakkautta vain! <3

4 kommenttia :

1. Ihania kuvia! Shiri oli kyllä suloinen kukkaisneito <3

VastaaPoista
  2. Siis oliko sun hääjuhla-asu todella toi kettumekko ja leggingsit? Anteeks mut pisti vaan silmään miten arkisen asun oot valinnu!

Postaukseen sinänsä liittymättä, ois kiva jos joskus tekisit jonkun videon missä puhut italiaa! Opettaisit vaikka jotain yksinkertasia fraaseja ja tervehdyksiä italiaks.

Vastaukset
    1. Heh, ei oo itse asiassa eka kerta kun ihmiset kommentoi mun asuvalintoja häihin :D tälläkin kertaa läpikävin morsiamen kanssa hänen toiveensa vieraiden asujen suhteen ja mun asu oli täysin ok. Ekana vaihtoehtona mietin mustia farkkuleggareita ja jotain juhlavampaa yläosaa ja sekin olisi ollut ok morsiamelle eli mun siskolle, jonka mielipide tottakai tässä asiassa on tärkein :) päädyin mekkoon ja ihonvärisiä sukkiksia en pysty pitämään, ne on mun koko elämän ollu sellanen vaatekappale jossa oon varma näyttäväni aivan kamalalta :'D

Ja tätä italiavideota muuten on toivottu aiemminkin, eli voisin oikeasti tehdäkin tän piakkoin! :)